۱۱ مرداد، ۱۳۹۱

چگونه رمضان را قدر نمائیم؟





ابولیلی حسن

هدف والا و اصلی انسان در زندگی، عبادت خدای عزوجل است وعبادت با تمام انواعش چه ظاهری باشد چه باطنی وچه قولی باشد یا فعلی فقط باید بخاطر رضایت الله تعالی انجام گیرد وانسان باید درطول زندگی برای این هدف تلاش نماید؛


دست ازطلب ندارم تا کام من برآید            یا تن رسد به جانان یا جان ز تن برآید
ماه رمضان بهترین فرصت برای مضاعف کردن تلاش در عبادت است زیرا ماه رمضان ماه فضائل وبرکات وماه بخشش ونزول رحمتهای خاص خداوندی است.

در واقع ماه رمضان موقع برداشت محصول برای مؤمنان است پس باید بیشترین استفاده را ازاین فرصت برده و کمر همت را ببندیم .
رمضان فرصت یادآوری و تذکر برای غافلان است، بسیاری ها آرزو و امید داشتند که به این ماه مبارک برسند اما این فرصت به آنها داده نشد اما به فضل و کرم خداوندی این سعادت نصیبمان گردید تا میزبان این مهمان عزیز باشیم.
به راستی اگربرای اهل قبرستان دروازه آرزو باز می شد بدون شک آنها این آرزو را می کردند که یک روز در رمضان زنده می شدند تا برای خدا در آن روز گرسنه می شدند، برای خدا درآن تشنه می شدند و روز را با تلاوت قرآن زنده نگه می داشتند و ایمان شان را تجدید می کردند وطلب بخشش می کردند وشب آن را با عبادت و قیام و با دعا و گریه و زاری و طلب آزادی از آتش جهنم زنده نگه می داشتند.
حالا این فرصت به ما رسیده فرصتی که برای اهل قبرستان آرزوی برآورده نشدنی است.
رسول الله صلی الله علیه وسلم فرموند:         من صام رمضان ایمانا و احتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه.
هرکسی که ماه رمضان را در حالت ایمان و به نیت خیر ونیکی روزه بگیرد، گناهان گذشته اش بخشیده می شوند.
اسلاف وبزرگان ما در ماه رمضان توجه خاصی به عبادت و خصوصا تلاوت قرآن می نمودند چنانچه در مورد امام اعظم رحمه الله منقول است که در ماه رمضان شصت بار قرآن مجید را ختم می کردند و درمورد امام شافعی رحمه الله نیزچنین نقل شده است.
حضرت سفیان ثوری رحمه الله در ماه رمضان تمام عبادات را علاوه از عبادات فرض کنار می گذاشتند و فقط به تلاوت قرآن مشغول می شدند.
قرآن مجید را با تفکر وبه کثرت تلاوت کنیم که همانا زنگهای قلب را ازبین خواهد برد و باید عهد کنیم که پس از رمضان نیز به تلاوت قرآن پایبند باشیم
در ماه رمضان شبی است که عبادت در آن شب از عبادت هزار ماه افضل وبهتر است و ذکر این شب در سوره القدر آمده است انا انزلنه فی لیله القدر. (قدر ۱)
انسان سعادت مند کسی است که در انتظار این شب نشسته تا این فضیلت بزرگ را بدست آورد اما تلاش کنیم تا به نمازهای جماعت اهتمام کنیم انشاءالله این فضیلت را به آسانی و بدون زحمت بدست خواهیم آورد.
مفتی محمد شفیع رحمه الله در تفسیر معارف القرآن در ذیل سوره قدر می نویسد: هرکس نماز عشاء وصبح را با جماعت آداء کند امید است که خداوند متعال فضیلت شب قدر را به او نصیب فرماید زیرا رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرمایند: من صلی العشاء فی جماعه کان کقیام نصف لیله ومن صلی العشاء والفجرفی جماعه کان کقیام لیله . صحیح بخاری
هرکس نماز عشاء را با جماعت اداء نماید گویا نصف شب را در عبادت گذرانده و هرکس نماز عشاء و نماز صبح را با جماعت اداء کند برابر با عبادت تمام شب است.
لهذا بکوشیم نماز هارا با جماعت بخوانیم تا بلکه خداوند متعال مارا در زمره زنده نگه دارندگان شب قدر قرار دهد و ازفضایل این شب با برکت مارا محروم نکند.
در ماه رمضان به چند نکته باید توجه کنیم:
۱- با نیت روزه بگیریم زیرا بدون نیت هیچ اجر وثوابی نخواهد داشت.
۲- تمام اعضاء و جوارح ما باید از کارهای حرام و مناهی محفوظ باشند.
۳- نمازهای پنجگانه را با جماعت اداء کنیم.
۴- به کثرت توبه و استغفار نماییم.
۵- قرآن مجید را به کثرت تلاوت کنیم.
۶- از دعاء و تضرع و زاری خسته نشویم.
۷- روزها را بیشتر در خواب سپری نکنیم.
۸- شبها را در مجالس بیهوده وبی فائده سپری نکنیم.
۹- ازخوردن مال حرام به شدت پرهیز کنیم.
۱۰- برای ضائع نشدن اوقات، باید برنامه ریزی کنیم تا بتوانیم از تمام ماه رمضان بهره کامل را ببریم.
به امید اینکه رمضان امسال باعث بازگشت همه مسلمانان بسوی اسلام حقیقی گردد. وماذلک علی الله بعزیز.

از خداوند متعال می خواهیم که تمام مسلمانان مظلوم جهان را از چنگال ظالمان نجات دهد و و مسلمانان را درسراسر کره ارضی نصرت فرماید.
 آمیـــن

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر