۲۳ اسفند، ۱۳۹۰

مجلس سنای افغانستان و شورای استانی لوگر در واکنش به کشتار قندهار تعطیل شدند


جلسه عمومی مجلس سنای افغانستان روز سه‎شنبه در واکنش به کشتار شهروندان افغان به دست امریکایی‎ها در قندهار، به شکل موقت تعطیل شد و اعضای مجلس نیز به نشانه اعتراض صحن مجلس را ترک کردند.

فضل الهادی مسلم بار رئیس مجلس سنای افغانستان در جلسه امروز ضمن تقبیح کشتار غیرنظامیان در قندهار گفت: " امریکایی‎ها در افغانستان اقداماتی بدتر از روس‎ها را انجام داده‎اند."

رئیس سنای افغانستان از تمامی شوراهای استانی در این کشور خواست تا در واکنش به اقدام جنون‎آمیز نظامیان امریکایی در کشتار شهروندان افغان، دفاتر خود را به نشانه اعتراض تعطیل کرده و با خانواده قربانیان در قندهار اعلام همبستگی و همدردی کنند.

از سوی دیگر، عبدالولي وکيل رئيس شوراي استاني ولايت لوگر نیز روز سه شنبه از تعطیلی سه روزه شورای استانی ولایت لوگر خبر داد.

وی با اعلام اين مطلب افزود که کشتار قندهار يک جنايت است و بايد عاملان آن به جزاي اعمال‌ خود برسند.

اعضاي اين شورا ضمن تقبيح شديد کشتار غيرنظاميان در قندهار به دست امريکايي‌ها، اعلام کردند که مشکل اين بار تنها با معذرت خواستن حل نخواهد شد.

بر اساس این گزارش، مجلس نمايندگان افغانستان نيز روز گذشته در واکنش به کشتار غیرنظامیان در قندهار، به مدت يک روز تعطیل اعلام شد.

سربازان امريکايي دو روز قبل در شهرستان پنجوايي ولايت قندهار شب هنگام وارد منازل مردم شدند و آنان را به گلوله بستند که در نتيجه این اقدام جنون‎آمیز،۱۷ غيرنظامي از جمله ۹ کودک و سه زن کشته و ۵ نفر هم زخمي شدند.

اين رويداد باعث خشم و ناراحتي مردم افغانستان شده است.

حدود دو هزار دانشجوی افغان نیز روز سه‎شنبه در ولايت ننگرهار در شرق افغانستان در واکنش به اين حادثه، تظاهرات ضدامریکایی برگزار کردند
مخالفت آمریکا با محاکمه علنی سرباز مجرم

جرج ليتل، سخنگوي پنتاگون روز دوشنبه (۲۲ اسفند، ۱۲ مارس) با درخواست محاکمه سرباز امريکايي "در برابر مردم افغانستان" مخالفت کرد.

ليتل گفت که تحقيقات درباره نيروهاي ارتش امريکا و پيگرد قضايي آنان تابع "توافقات در محل با دولت افغانستان است."

وي افزود: "ارتش امريکا از ابزارهاي بسيار توانمندي براي رسيدگي به تخلف برخوردار است."
پيشتر، نمايندگان پارلمان محاکمه علني آن دسته از نظاميان امريکايي را خواستار شدند که به تازگي ۱۷ غيرنظامي افغان از جمله چند زن و کودک را به ضرب گلوله کشتند.

اين نمايندگان روز دوشنبه با صدور بيانيه‌اي اعلام کردند: "درخواست ما جدي است و انتظار داريم دولت امريکا مجرمان را مجازات و آن‌ها را در دادگاه عمومي در برابر مردم افغانستان محاکمه کند."

گفته می‎شود که يک سربار امريکايي روز يک‌شنبه با شليک به سوي غيرنظاميان افغان که در منازل خود در شهر پنجوايي ولايت قندهار به سر مي‌بردند، جان دست‌کم ۱۷ نفر را گرفت و چند تن ديگر را مجروح کرد.

در حالی‎که ناتو و پنتاگون اصرار دارند که عامل این تهاجم تنها یک سرباز امریکایی بوده، ولی شاهدان عینی حاضر در محل از مشارکت چندین سرباز در این اقدام جنون‎آمیز خبر داده‎اند.
حمله نظامیان امریکایی به غیرنظامیان و تیراندازی به سوی آنان تنها به افغانستان محدود نمی‎شود و نظامیان امریکایی پیشتر نیز چنین اقداماتی را در کشورهایی مانند عراق نیز انجام داده‎اند
.در حادثه مشابهي که در نوامبر سال ۲۰۰۵ در شهر حديثه عراق رخ داد، سربازان امريکايي ۲۴ غيرنظامي عراقي را به ضرب گلوله از پا درآوردند. ارتش امريکا جرم هفت تن از سربازان را محرظ اعلام کرد و هشتمين سرباز به ۹۰ روز زندان محکوم شد.


PressTV

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر