۲۷ بهمن، ۱۳۹۰

گنجایش حرم مکی پس از توسعه به 1 میلیون و نیم نفر رسید


حرم مکی در طول تاریخ شاهد توسعه مستمری بود. نخستین بار خلیفه دوم عمربن خطاب با بنای حصاری مساحت مسجد الحرام را مشخص کرد و پس از وی خلیفه سوم عثمان ابن عفان به این کار ادامه داد.

خلیفه عباسی جعفر ابن منصور مساحت های شمالی و غربی را به آن افزود و در ادامه دیگر خلیفه عباسی محمد المهدی مساحت مسجد را دو برابر کرد و دیگر خلفای این خاندان مانند معتضد و مقتدر به ترتیب به توسعه مسجد از دو ناحیه شمالی و غربی پرداختند .

همچنین سلطان سلیم عثمانی کسی بود که گنبدهایی بر رواق های اطراف حرم ساخت اما توسعه حقیقی و گسترده حرم مکی شریف در دوره دولت سعودی با اقدام ملک عبدالعزیز با افزودن " مسعی " به مسجد الحرام و طبقات و فراخ سازی منطقه طواف آغاز شد و فرزندان وی سعود ، فیصل و خالد خدمات پدر را ادامه دادند.

ملک فهد با افزودن بخش غربی با بکارگیری معماری همگون با معماری کلی مسجد الحرام آغازگر فصل جدید توسعه در مقدس ترین مسجد نزد مسلمانان بود. و با توسعه بیشتر و همه جانبه مساحت حرم مکی ، گنجایش 600 هزار نمازگزار را یافت .

اما دوره ملک عبدالله شاهد گسترده ترین توسعه تاریخی مسجد الحرام بود . در این دوره با فراخ تر کردن "مسعی" و افزودن طبقاتی در بالا و پایین مساحت آن چهار برابر شد و به این ترتیب گنجایش هفتاد هزار نمازگزار دیگر را یافت.

عملیات توسعه مسجد الحرام در این نقطه متوقف نمی شود ؛ اقدامات بیشتری برای سه برابر کردن مساحت کلی حرم در مقایسه با مساحت قدیم آن همچنان ادامه دارد .

عبدالعزیر الخضیری جانشین امیر منطقه مکه مکرمه ضمن ستودن خدماتی که در زمینه توسعه حرم صورت می گیرد ، گفت: " ساختن پل جمرات همواره در مد نظر قرار داشت و این پل به صورت تکامل بخش " مشعر" بنا گردید و پس از آن " مسعی " به گونه ای گسترده توسعه داده شد تا گنجایش حجاج بیشتری را داشته باشد .

سپس توسعه برکت آمیز حرم مکی شریف به فرمان خادم الحرمین الشریفین صورت گرفت به گونه ای که گنجایش بیش از یک میلیون و نیم نمازگزار را داشته باشد. "

توسعه جدید شامل شش واحد در ناحیه شمالی از جمله ساختمان ها، محوطه های خارجی، پل ها، ساختمان در برگیرنده نیمکت های استراحت، گذرگاه ها، تاسیسات خدماتی و ایستگاه تهویه مرکزی و برق ذخیره می شود.

العربیه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر