۱۳ آبان، ۱۳۹۱

نگاه مختصری به وضعیت جهادی در ولایت بدخشان

badakhshan

ولایت بدخشان از جمله ولایات شمال شرقی افغانستان بشمار میرود، که در غرب ان ولایات  تخار و پنجشیر و در جنوب ان ولایت نورستان و قسمتی از خاک پاکستان و در شرق ان قسمتی از خاک چین و در شمال ان کشور تاجیکستان موقعیت دارد ، ولایت بدخشان با مساحت ۴۴۰۵۹ کیلومتر مربع یکی  از ولایت بزرگ کشور شمرده میشود ،و علاوه بر فیض آباد ، دارای ۲۸ ولسوالی یا واحد اداری  است که سلسلهء کوه های هندوکش از میان این ولایت  گذشته و این ولایت یکی از ولایت های کوهستانی کشور بشمار میرود.

 

مناطق زیادی از این ولایت را کوه ها و تپه ها تحت پوشش قرار داده است و همینطور بسیاری از رودخانه ها و جویبارها در این مناطق جریان دارند که زیبائی خاصی را به منطقه هدیه نموده است.

مردم ولایت بدخشان که اکثریت انان به مالداری و زمینداری مصروف هستند شهرت خاصی در مورد علاقه و محبت به ارزشهای اسلامی و علم دینی دارند ، به همین دلیل این حصه از خاک کشورمان به لحاظ تاریخی پرورش دهندهء عالمان خوب و جید ،مشائخ، عارفان ،مجاهدین و مبارزین برای ولایت و کشور بوده است .

بدخشان همانگونه که در سابق یک سنگر گرم و مستحکم برخلاف اشغال و تجاوز شوروی بود هم اکنون نیز بر خلاف امریکا و ناتو یکی از سنگرهای مهم جهادی بشمار میرود که تقریبا همه روزه خبرهای تلفات دشمن و کامیابی عملیات بر علیه دشمن از این ولایت شنیده میشود.

مسئول جهادی ولایت بدخشان میگوید که هم اکنون بغیر از تعدادی از مناطق، تشکلیلات جهادی تقریبا به تمامی ولسوالیهای این ولایت گسترش یافته است ، ولسوالیهای وردج، راغ ، بارک ، قشم، جرم، یمگان، یفتل بالا، شهداء و ارگو از جمله ولسوالیهای ولایت بدخشان است که مجاهدین در ان به شکل گروهی و آشکار عملیات جهادی را به پیش میبرند و تقریبا تمامی مناطق اطراف و قریه ها تحت کنترول مجاهدین قرار دارند و در این مناطق دشمن تنها در مراکز ولسوالی ها  حضور و حاکمیت دارند.

علاوه بر این ولسوالیهای تشکان ، درایم ، یفتل سفلی و شهر بزرگ از جمله ولسوالیهایی است که مجاهدین دران حضور قوی دارند، علی رغم اینکه مناطق وسیعی را در تسلط خود ندارند ولی عملیات مهمی را انجام میدهند .

امسال و با شروع عملیات الفاروق ، عملیات جهادی مجاهدین نسبت به سالهای گذشته در هر گوشه و کنار این ولایت با کیفیت و کمیت بسیار خوبی شروع گردیده است که هنوز هم جریان دارد و در این راستا در کنار عملیات عادی روزانه ، انفجارات، و حملات پی در پی مجاهدین ،در طی چند ماه گذشته در ولسوالیهای قشم ، راغ ، یمگان ، جرم و وردج چندین عملیات بزرگ و وسیع از طرف مجاهدین انجام گرفت که در نتیجهء آن تلفات سنگینی به دشمن وارد گردید.

در قشم نیز مجاهدین دوبار با دشمن درگیریهای سختی انجام دادند که تقریبا هر بار برای مدت بیشتر از هفت ساعت دوام کرد که در آن به دشمن تلفات سنگینی وارد گردید، همینطور مجاهدین در وردج نیز چندین بار عملیات عظیم انجام دادند که فتوحات مهمی را در پی داشت

در شروع عملیات وسیع در وردج تعداد کثیری از موترهای دشمن از جانب مجاهدین تخریب گردید و تعداد کثیری از عساکر سوار در ان نیز کشته و زخمی شدند همینطور در ۲۹ سبمتبر سال جاری این ولسوالی به صورت کامل از جانب مجاهدین فتح گردید ، در جریان این عملیات ، مجاهدین ۲۲تن از عساکر دشمن را زنده دستگیر نمودند ، و بیشتر از ۱۵تن دیگر در طی این درگیری کشته و زخمی شدند ، همینطور تعداد کثیری از وسایط و وسائل دشمن یا از بین رفتند و یا به دست مجاهدین به غنیمت گرفته شدند

مدتی قبل مجاهدین در ولسوالی بهارک نیز یکتعداد عملیات کامیاب انجام دادند که در نتیجهء آن ولسوال ولسوالی شغنان و یک قومندان از جمله عساکر سرحدی کشته و به عساکر دیگر دشمن نیز تلفات سنگینی وارد گردید

علاوه بر این در ولسوالیهای وردج و بدخشان و مناطق دیگر این ولایت دراین اواخر حملات ، انفجارات ، کمین ها ، و شلیک موشک ها و تعرضات دیگر بسیار صورت گرفته است که در هر بار تلفات زیادی به دشمن وارد گردیده است ، و ذکر تمامی انها شاید مضمون را به درازا بکشد ولی تفصیلات کامل ان را خوانندگان میتوانند در احصایهء امارت اسلامی که در صفحات ویب سایت ومجلات ماهوار مطالعه نمایند.

مجاهدین ولایت بدخشان میگویند که ۸۰ فیصد مردم ملکی با مجاهدین همکار هستند و جدائی و انزجار خویش را از دشمن اعلان نموده اند به همین دلیل تاکنون چه اندازه تلاشهاو کوششهایی که از طرف دشمن انجام گرفته است دشمن نتوانسته جلو نفوذ روز افزون مجاهدین را در ولایت بدخشان بگیرد و سد راه عملیات جهادی در منطقه گردد.

وقتی که از یک مسئول جهادی در ولایت بدخشان سئوال نمودم که نسبت به سالهای گذشته ، امسال در ولایت بدخشان تلفات دشمن بسیار زیاد بوده است دلیل ان چه شده میتواند ؟ نامبرده گفت که در حقیقت عملیات جهادی مایان در منطقه افزایش یافته است و این افزایش عملیات تلفات دشمن را زیاد نموده و انها را متحمل مشکلات زیادی کرده است و البته این فتوحات و کامیابی ها سبب شهادت تعدادی از دوستان  و همسنگران ما نیز گردیده است و این یک حقیقت عادی در میادین جهاد است و یکبار نیز در نتیجهء چاپهء دشمن به تعداد ۹تن از همسنگران  و رفقاء ما نیز شهید شدند و همچنین چندین تن از رفقاء نیز در پی بمباردمان هوائی دشمن در شهر بزرگ به شهادت رسیدند و علاوه بر این دو حادثهء مذکور در مابقی عملیات ها و حملات ما متحمل تلفات چندانی نبوده ایم و انچه در میادین جنگ به شکل روزانه اتفاق می افتد این یک حقیقت انکار ناپذیر جنگی است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر