۲۷ بهمن، ۱۳۹۰

ایران از سوخت هسته‌ای و سانتریفیوژهای جدید رونمایی کرد


نخستین صفحه سوخت اتمی تولید شده در ایران با استفاده از اورانیوم با غنای ۲۰ درصد، در مراسمی با حضور محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری این کشور در رآکتور تحقیقاتی تهران نصب شد.
مقامات ایران می گویند که همزمان، استفاده از اولین زنجیره نسل جدید سانتریفیوژهای تولید خود را در سایت غنی سازی نطنز آغاز کرده اند.
فریدون عباسی دوانی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران امروز چهارشنبه ۲۶ بهمن (۱۵ فوریه) در مراسم رونمایی از سوخت اتمی در رآکتور تهران گفت که این رآکتور برای تولید داروهای مورد نیاز در این کشور به سوخت اورانیوم با غنای ۲۰ درصد نیاز داشت، اما این نیاز به دلیل "محدودیت های غیر منطقی و خصمانه تأمین کنندگان خارجی" تأمین نشد.
به گفته او، قدرت های جهانی سطح توانایی متخصصان ایرانی را پایین تر از آن تخمین می زدند که بتوانند این سوخت را تولید کنند و ساخت مجتمع سوخت "ضرب شستی به طرف های خارجی" بود.
تأمین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران مدت ها موضوع مذاکره میان این کشور و اعضای گروه ۱+۵ بود و آنها به پیشنهاد رئیس جمهوری ایران می خواستند در ازای دریافت ذخیره اورانیوم غنی شده ۳.۵ درصد ایران، سوخت مورد نیاز را در اختیار این کشور قرار دهند.
هدف از این کار این بود که با خارج شدن بخش اعظم ذخیره اورانیوم غنی شده ایران از این کشور، نگرانی قدرت های جهانی از احتمال به کار گرفته شدن این ذخیره در تولید سلاح اتمی کاهش یابد و زمان بیشتری برای مذاکرات و حل و فصل اختلافات در این زمینه به دست آید.
اما دو طرف نهایتا در مورد جزئیات این طرح به توافق نرسیدند و مذاکرات شکست خورد.
آقای عباسی دوانی در مراسم امروز همچنین در مورد سانتریفیوژهای جدید تولید شده در ایران توضیح داد.
او گفت که توان جداسازی این سانتریفیوژها ۳ برابر ماشین های فعلی است و این امر نشان می دهد که ایران از موانعی که "دیگران عبور از آن را با وجود تحریم ها ناممکن می دانستند"، گذشته است.
ایران همزمان با رونمایی از دستاوردهای جدید هسته ای خود، در نامه ای به کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برای از سر گیری مذاکرات اتمی ابراز آمادگی کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر